Verhaal van de school
Opgroeien doen we samen
Vanaf het moment dat een kind geboren wordt is het een onderdeel van de maatschappij. Het kind leert, groeit en ontwikkelt zich bij en door anderen. Deze ander versterkt het ontwikkelproces van het kind doordat er interactie is en de ander een beroep doet op het kind. Dit kan zo klein zijn als “zullen we samen met de blokken spelen” en zo groot zijn als “wil je op mij stemmen tijdens de Tweede Kamer verkiezingen”. De school speelt een grote rol in de ontmoeting tussen het kind en de ander. Het kind komt leeftijdsgenoten tegen, oudere en jongeren kinderen, pedagogisch leidsters, leerkrachten, onderwijsassistenten en andere pedagogische professionals. Al deze anderen hebben een bepaalde rol in de ontwikkeling van het kind.
De rol van de basisschool is de ontwikkeling van het kind vanaf het moment dat het geboren is totdat het de overstap maakt naar het voortgezet onderwijs zo goed mogelijk te ondersteunen. Het is voor het kind dan ook normaal dat er binnen de school van alles te ontdekken is tijdens zijn eigen ontwikkeling.
Ontwikkeling gebeurt altijd. Het is een continu proces dat versterkt wordt door de aanwezigheid van anderen. Elk kind heeft andere anderen. Als school kijken we dan ook naar de ontwikkeling van een kind als een persoonlijk proces. Elk kind is uniek en ontwikkelt zich op zijn eigen manier. Het is de taak van de school om de ondersteuning tijdens het ontwikkelen aan te passen aan het kind en niet andersom. Tegelijkertijd zijn er naast het kind nog vele andere kinderen. Ook deze verdienen het om een zo goed mogelijke ondersteuning in de ontwikkeling te krijgen. Als school bieden wij dan ook kaders aan waarbinnen het kind zich kan ontwikkelen. Deze kaders bieden duidelijkheid, veiligheid en zorgen er daarnaast voor dat we elk kind de best mogelijke ondersteuning kunnen bieden.
De school wil de ontwikkeling van het kind zo goed mogelijk stimuleren. Wij geloven dat elke leerling wil leren en ontwikkelen. De school draagt daaraan bij door plezier en belangstelling voor het aanbod te stimuleren. Dit doen we door onder andere het kind met een groeimindset aan te spreken. Het kind dat sterk denkt vanuit een vaste mindset gelooft dat zijn persoonlijke eigenschappen al vaststaan. Een kind dat daarentegen sterk denkt vanuit een groeimindset, gelooft dat hij zichzelf steeds kan blijven verbeteren en ontwikkelen. Talenten/kwaliteiten zijn slechts een startpunt; het kind kan steeds blijven groeien door hard te werken en ervaring op te doen. Uitspraken als “van proberen kun je leren” en “fouten maken mag”, zullen vaak gehoord worden in onze school.
Om zo goed mogelijk te kunnen ontwikkelen is het nodig dat het kind zich veilig en vertrouwd voelt in zijn omgeving. Als het kind zich veilig wil voelen is daar onder andere voorspelbaarheid (structuur) en duidelijkheid voor nodig. Daarom heeft onze schooldag dagelijks dezelfde opbouw en heeft het kind bekende gezichten om zich heen. Vanuit deze basis kan het kind ontwikkeling doormaken en groeien.
De school is een omgeving waar je leert samenleven. Dit doen we door verbondenheid en vertrouwen tussen kinderen, ouders en professionals te stimuleren en uit te dragen en door het kind te leren dat het kan groeien door de ontmoeting met anderen die zowel hetzelfde als anders in het leven staan dan het kind.
Een positieve kijk van leerkrachten op ontwikkelingsmogelijkheden van leerlingen vormt de basis voor onderwijs dat leerlingen laat groeien. Effectieve feedback, in de eerste plaats op het leerproces en daarna pas op leerprestaties, werkt hierbij stimulerend. Ook worden leerlingen op deze manier meegenomen in hun eigen ontwikkeling en leren ze op een positief-kritische manier op hun werk en leerproces te reflecteren. Dit alles helpt de leerling bij het vormen van een realistisch zelfbeeld. Naast de invloed van de leerkracht op dit alles, is er met het oog op groei een grote rol weggelegd voor een breed scala aan spel-/ werkvormen, dan weer zelfstandig, een andere keer samen of in groepjes. Leerlingen op deze manieren aanspreken en stimuleren, zal hun gevoel grip te hebben op hun omgeving in de loop van de tijd vergroten.